Home خودرو دوئل شورلت اکوئناکس و نیسان ایکس‌تریل

دوئل شورلت اکوئناکس و نیسان ایکس‌تریل

10 second read
0
0
15

امروز به نیمهٔ دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم که به گروه کراس‌اوورهای متوسط اختصاص دارد. در دوئل پنجم این گروه، جی‌ام‌سی تراین و بورگوارد BX7 با یکدیگر به رقابت پرداخته و مجموعاً تعداد ۱۶۷۷ رأی از شما دریافت نمودند. از این آراء جی‌ام‌سی موفق شد با کسب ۱۴۵۲ رأی یا ۸۶ درصد از کل آراء پیروزی قاطعانه‌ای کسب کند درحالی‌که بورگوارد تنها ۲۲۵ رأی دریافت کرده است. امروز اما در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط، شورلت اکوئناکس در برابر نیسان ایکس‌تریل قرار گرفته است.

فورد اج

نیسان مورانو

هیوندای سانتافه

جیپ چروکی

فورد اج

جیپ چروکی

میتسوبیشی اوتلندر

رنو کولئوس

نیسان ایکس‌تریل

شورلت اکوئناکس

رنو کولئوس

؟

کیا سورنتو

اشکودا کودیاک

بورگوارد BX7

جی‌ام‌سی تراین

اشکودا کودیاک

جی‌ام‌سی تراین

دوج جورنی

پژو ۵۰۰۸

؟

شورلت اکوئناکس

شورلت در سال ۲۰۰۵ نسل نخست اکوئناکس را به‌عنوان یک کراس‌اوور متوسط معرفی نمود. این خودرو که روی پلت‌فرم تتای جنرال موتورز ساخته شده بود، ساختاری یکپارچه داشته و ذاتاً خودرویی دیفرانسیل جلو بود. در همین سال کراس‌اوور تورنت نیز توسط پونتیاک معرفی شد که بر اساس اکوئناکس ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن داشت. سپس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۹، شورلت رسماً نسل دوم اکوئناکس را رونمایی کرد که همچنان بر روی همان پلت‌فرم تتا ساخته شده بود. این پلت‌فرم در دیگر کراس‌اوورهای متوسط جنرال موتورز مانند جی‌ام‌سی تراین، کادیلاک SRX و ساب ۹-۴ هم مورداستفاده قرار می‌گرفت. همچنین کراس‌اوور اوپل آنتارا هم بر اساس نسل دوم اکوئناکس ساخته و در اروپا عرضه گردید. حتی از این پلت‌فرم برای ساخت سوزوکی XL7 هم استفاده شد؛ اما این کراس‌اوور آمریکایی هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال گذشته رونمایی شد. این نسل از اکوئناکس بر روی پلت‌فرم D2XX جنرال موتورز ساخته شده که با جی‌ام‌سی تراین و بیوک انویژن مشترک است. همچنین اکوئناکس در این نسل کاهش طول چشمگیری را تجربه کرده اما بااین‌حال همچنان از لحاظ ابعاد می‌توان آن‌را در کلاس کراس‌اوورهای متوسط قرار داد. این خودرو هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که برخلاف گذشته همگی از نوع چهار سیلندر توربوشارژ بوده و برای اولین بار در بین آن‌ها یک نمونهٔ دیزلی هم وجود دارد. پیشرانهٔ بنزینی اول یک واحد ۱٫۵ لیتری با ۱۷۰ اسب بخار قدرت است درحالی‌که موتور بنزینی قوی‌تری از نوع ۲ لیتری نیز قابل انتخاب است. این موتور ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که برای انتقال آن دو گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک و نُه سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

نیسان ایکس‌تریل

نیسان برای اولین بار در سال نمایشگاه پاریس ۲۰۰۰ نسل اول کراس‌اوور متوسطی بنام ایکس‌تریل را رونمایی نمود. این خودرو ظاهر جعبه‌ای شکلی داشت که در نسل بعدی هم ادامه پیدا کرد یعنی نسلی که نخستین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۷ رونمایی شد. البته این نسل در بازار آمریکای شمالی عرضه نشد و بجای آن نیسان در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۷ کراس‌اوور متوسط دیگری بنام روگ را صرفاً برای عرضه در آمریکای شمالی رونمایی کرد. ایکس‌تریل اما هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی شد. از طرف دیگر، تولید روگ نیز در سال ۲۰۱۳ خاتمه یافت و نسل سوم ایکس‌تریل به‌عنوان نسل دوم روگ بار دیگر در آمریکای شمالی هم عرضه شد؛ بنابراین هم‌اکنون ایکس‌تریل و روگ در اصل یک خودرو هستند که با دو نام متفاوت عرضه می‌شوند. نسل کنونی این کراس‌اوور ژاپنی بر روی پلت‌فرم CMF نیسان ساخته شده که با نیسان قشقایی و رنو کولئوس مشترک است. روگ/ایکس‌تریل به‌تازگی برای مدل ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را هم تجربه نموده که طی آن تغییراتی جزئی در خودرو اعمال شده است. هم‌زمان با این فیس‌لیفت یک نسخهٔ هیبریدی هم به مدل‌های روگ/ایکس‌تریل اضافه شده است؛ اما غیر از این مدل هیبریدی، این ماشین هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازارهای مختلف عرضه می‌شود که شامل یک نمونهٔ دیزلی و دو واحد بنزینی می‌شود. برای این دوئل قوی‌ترین موتور بنزینی ایکس‌تریل انتخاب شده است که از نوع ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده و ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. ایکس‌تریل به‌تازگی توسط شرکت جهان نوین آریا با قیمت ۲۵۸ میلیون تومان در بازار کشورمان هم عرضه شده است.

مشخصات فنی

شورولت اکوئناکس

نیسان ایکس‌تریل

پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژر طبیعی
قدرت ۱۷۰ اسب بخار ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۲۷۵ نیوتن متر ۲۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک چهار چرخ AWD چهار چرخ AWD
شتاب صفرتاصد ۸٫۹ ثانیه ۹٫۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶٫۹ ثانیه ۱۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۹٫۰ لیتر (ترکیبی) ۸٫۷ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۶۵۴ کیلوگرم ۱۶۷۵ کیلوگرم
طول ۴٫۶۵ متر ۴٫۶۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۷۲ متر ۲٫۷۰ متر
حجم صندوق بار ۸۴۵ لیتر ۹۰۵ لیتر
قیمت پایه ۲۸,۱۵۵ دلار ۲۶,۱۱۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

پدال

Load More Related Articles
Load More By مارتین کاظمی
Load More In خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

تغییر نام گوشی‌های سری A سامسونگ

به گزارش سرویس اخبار موبایل از ایسنا، سامسونگ نیز همانند بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده موب…