Home خودرو خودروهایی در سال ۹۷ به بازار خودروی ایران راه می یابند ، البته شاید !

خودروهایی در سال ۹۷ به بازار خودروی ایران راه می یابند ، البته شاید !

30 second read
0
0
331


سال ۹۷ خورشیدی در حالی برای بازار خودروی ایران آغاز شد که در سال گذشته قوانین واردات دست و پا گیر تر شدند و شاهد انفجار قیمت ها در بخش خودروهای وارداتی و البته رکود بیش از پیش بازار بودیم. در طی چند وقت اخیر نیز با روی دادن اتفاقات سیاسی به ضرر بازار خودروی ایران ، ممکن است بسیاری از برند های صاحب نام قصد ترک بازار خودروی ایران را داشته باشند.

 

خودروهای سال ۹۷ ، تراکم آسیایی و فرانسوی

اگر نگاهی به لیست خودروهای آتی بازار داشته باشیم ، به جز چند نمونه ی آلمانی و انگلیسی ، باقی خودروها یا از برند های فرانسوی پژو و رنو هستند یا برند های آسیایی چینی ، کره ای ، ژاپنی و تایوانی. در طی چند سال گذشته حضور خودروسازان آسیایی در ایران سال به سال قوت گرفته و تنوع محصولات آن ها نیز در بازار ایران افزایش یافته که نکته ی مثبتی است. خودروسازان فرانسوی نیز در پی تنوع بخشی با محصولات بروز هستند تا بتوانند با رقبای آسیایی خود رقابت کنند.

بی ام و X2

همان طور که گفتیم در سال گذشته قانون واردات خودرو سخت گیرانه تر شد و ورود خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار به بازار خودروی ایران ممنوع شد. در نتیجه تنها می توان امیدوار به وارادات خودروهای ارزان تر از برند های مطرح بود که یکی از معروف ترین ها بی ام و X2 ، کراس اوور جذاب و اسپرت بی ام و است. این خودرو از نظر نام گذاری مکانی مابین X1 و X3 دارد ، اما از نظر سایز اندکی کوچکتر از X1 بوده و اصول آیرودینامیکی و اسپرتی بیشتری در آن رعایت شده است.

نگاهی بر بی‌ام‌و X2 کراس‌اور جدید باواریایی

این خودرو با دو موتور ۱۳۶ اسب بخاری و ۱۸۴ اسب بخاری احتمالا به بازار می آید و باید منتظر برچسب قیمتی نیم میلیاردی را از آن داشته باشیم.

 

خانواده ی لوکسژن

این خودروساز تایوانی به زودی با دو محصول سدان S3 و S5 و دو کراس اوور U5 و U6 وارد بازار خودروی ایران می شود.

مدل های کوچکتر

مدل های کوچکتر سدان و کراس اوور یعنی S3 و U5 مجهز به موتور ۱۶۰۰ سی سی تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتون متر هستند و جعبه دنده ی آن ها از نوع CVT می باشد. مشخص است که این دو ، خودروهایی اقتصادی هستند و اگر با قیمت خوب به بازار عرضه شوند می توانند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. حدس می زنیم که قیمت سدان S3 حدود ۱۲۰ میلیون تومان و کراس اوور U5 رقمی بین ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلیون تومان باشد که این محصولات را در رقابت با چینی های پر فروش و ارزان تر نظیر چری آریزو فایو توربو ، ام جی ۳۶۰ توربو ، لیفان ۸۲۰ ، بی وای دی S6 ، چری تیگو فایو و جک اس فایو قرار می دهد.

مدل های بزرگتر

مدل های بزرگتر یعنی سدان S5 و کراس اوور U6 مجهز به یک موتور توربوی ۱٫۸ لیتری با قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتون متر هستند و از جعبه دنده ی شش سرعته ی خودکار آیسین برای انتقال قدرت در آن ها استفاده می شود. این خودرو ها مسلما قیمت بالا تری دارند و توقع قیمت ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیون تومان برای سدان S5 و ۱۶۰ الی ۱۸۰ میلیون تومان را برای کراس اوور U6 داریم که آنها را در سطح قیمتی پایین تر از رقبای کره ای ، ژاپنی و فرانسوی و بالاتر از چینی ها قرار می دهد.

لوکسژن S5 در بازار ایران،ترکیبی از تجمل و تکنولوژی

 

 

سیتروئن C3

احتمالا در چند روز گذشته تصاویری را در شبکه های اجتماعی از بازدید خبرنگاران از سایت کاشان سایپا و خط مونتاژ سیتروئن C3 دیده اید. این خودرو شباهت های بسیاری با محصول ایکاپ یعنی پژو ۲۰۰۸ دارد که همانند آن با اعلام قیمتی کمتر از صد تومان معرفی شد اما اکنون توقع قیمتی فراتر از ۱۲۰ میلیون تومان برای آن می رود. این خودرو یک کراس اوور کوچک شهری است که مناسب خانواده های کوچک بوده و البته به واسطه ی پیشرانه ی توربو شارژر ۱۶۳ اسب بخاری از رقبای وارداتی گران تر با پیشرانه های ضعیف می تواند برتر ظاهر شود. شرکت سایپا اخیرا شرایط فروش این خودرو را اعلام کرده است.

فولکس واگن گلف GTI

چند ماهی می شود که محصولات فولکس واگن با دو خودروی پاسات و تیگوان وارد بازار خودروی ایران شده اند و استقبال از آن ها نیز خوب بوده است. طبق اخبار و شنیده ها ماموت خودرو قصد دارد تا در سال ۹۷ هاچ بک معروف و پر فروش فولکس واگن گلف GTI را به بازار ایران وارد کند. این خودرو مجهز به موتور دو لیتری توربو شارژر با قدرت ۲۲۷ اسب بخار است که شتابی ۶٫۵ ثانیه ای را برای آن فراهم می سازد. توقع قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در شرایط فعلی را برای این خودرو داریم ، گرچه با توجه به اوضاع سیاسی حال حاضر ، پیش بینی آینده چندان قطعی نیست.

خانواده ی مینی

محصولات مینی در اواخر سال ۹۶ توسط پرشیا خودرو رونمایی شدند و عرضه ی این محصولات به بازار به سال ۹۷ موکول شد. این شرکت انگلیسی تحت مالکیت بی ام و قرار دارد و پیش تر تست رانندگی های بلند مدت دو خودروی کلابمن و کانتریمن از این خودروساز را در دنده شش شاهد بودید که در صورت تمایل می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

مینی کلابمن را بهتر بشناسید

با مینی کانتریمن آشنا شوید ، رهاورد جدید پرشیا خودرو برای بازار ایران

چهار محصول با قیمت نه چندان مناسب

چهار محصول مینی کوپر ، کوپر S ، کلابمن و کانتریمن از محصولات مینی هستند که برای بازار ایران در نظر گرفته شده و به ترتیب قیمت های ۲۷۰ ، ۴۰۰ ، ۴۴۵ و ۴۷۵ میلیون تومان برای این خودروها اعلام شده که از هم اکنون می توان فروش نه چندان مطلوب را برای آن ها پیش بینی کرد. در صورتی که تعرفه ها کاهش یابند و قیمت گذاری توسط شرکت منطقی تر باشد ، می توان به موفقیت این خودرو ها در بازار خودروی ایران امیدوار بود.

 

تویوتا یاریس هیبریدی

نسل قبلی این خودرو با موتور احتراق داخلی و در دو نسخه ی سدان و هاچ بک در بازار خودروی ایران حاضر بود که به واسطه ی قیمت غیر معقول فروش بالایی را تجربه نکرد . شنیده ها حاکی از آن است که در سال جاری ،  ایرتویا قصد دارد نسخه ی هاچ بک و هیبریدی این خودرو را به بازار عرضه کند. این خودرو با یک موتور ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر در کنار موتور برقی ۶۰ اسب بخاری ارایه می شود و حدود قیمتی ۱۵۰ میلیون تومان را برای آن پیش بینی می کنیم. البته در شرایط فعلی !

مزدا CX5

محصولات مزدا در طی این سالها توسط گروه بهمن به بازار عرضه می شدند و تقریبا تمامی آنها خودروهایی پر طرفدار هستند . با توجه به تغییر نسل محصولات مزدا ، بسیاری توقع ارایه ی محصولات بروز این خودروساز را توسط گروه بهمن داشتند و این خودروساز نیز قصد دارد تا مزدا CX5 را برای رقابت با کراس اوور های مطرحی همچون میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان وارد بازار کند.

مزدا CX-5 مدل ۲۰۱۷: تکامل تدریجی یک خودرو

قیمت گمرکی این خودرو سی هزار دلار اعلام شده و باید منتظر رونمایی و اعلام قیمت این خودرو توسط گروه بهمن باشیم.

 

پژو ۳۰۰۸ و پژو ۳۰۱ مونتاژ داخل

ایران خودرو و پژو با تاسیس شرکت مشترک ایکاپ برنامه های جدیدی را در بازار ایران دنبال می کنند و دو محصول پژو ۳۰۱ مونتاژ داخل و پژو ۳۰۰۸ از جمله ی محصولات آتی بازار در سال جاری هستند.

پژو ۳۰۱ ، وارداتی نا موفق

پژو ۳۰۱ پیش از این به صورت وارداتی و قیمتی کمتر از صد میلیون تومان به بازار عرضه شد که چندان مورد استقبال قرار نگرفت و اکنون قرار است به صورت مونتاژ داخل و احتمالا با قیمت کمتر به بازار ارایه شود. اگر تفاوت قیمت مونتاژ داخل این خودرو با نمونه ی وارداتی مشهود باشد ، می توان برای آن فروش موفقی را پیش بینی کرد.

 

پژو ۳۰۰۸ ، رقیبی برای کراس اوور های بالای ۳۰۰ میلیون

این خودرو که خودرویی پر فروش در بازار های استرالیا و اقیانوسیه محسوب می شود و به واسطه ی تکنولوژی بالای ساخت آن ، نباید توقع مونتاژ آن را در داخل داشته باشیم و همانند پژو ۵۰۸ ، این محصول به صورت کاملا وارداتی به بازار عرضه می شود که در صورت قیمت گذاری حدود ۲۸۰-۲۹۰ میلیون تومان می تواند بازار کراس اوور های بالای سیصد میلیونی را به خطر بیندازد.

از پژو ۳۰۰۸ جدید بیش تر بدانیم

این خودرو به پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری توربوشارژر مشترک با پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 مجهز است.

مرسدس بنز GLA

شرکت ستاره ایران که در سالهایی نه چندان دور محصولات رنگارنگ بنز را به بازار خودروی ایران عرضه می نمود ، اکنون به واسطه ی قوانین سختگیرانه تنها می تواند محصولات کوچک و ارزان قیمت بنز را برای ایرانیان ارایه کند. مرسدس GLA یک کراس اوور ترکیبی کوچک بر مبنای کلاس A مرسدس بنز است که بنابر پیش بینی ها در دو مدل ۱۸۰ با قدرت ۱۲۲ اسب بخار و ۲۵۰ با قدرت ۲۰۸ اسب بخار در ماه های آتی رونمایی و قیمت گذاری خواهد شد. گرچه ممکن است در شرایط فعلی اصلا شاهد چنین خودرویی در بازار داخلی نباشیم.

میتسوبیشی اکیلیپس کراس

محصولات میتسوبیشی توسط آرین موتور و به صورت وارداتی در بازار ایران حضور دارند و سبد محصولات این وارد کننده تقریبا کامل است. اکیلیپس یک مدل کوپه در سبد محصولات میتسوبیشی بود که اکنون به یک کراس اوور  کامپکت تبدیل شده است. این خودرو اخیرا در جزیره ی کیش رونمایی شد و بزودی وارد بازارهای سرزمین اصلی می شود.

 

 

اکیلیپس کراس مجهز به یک موتور توربوی ۱٫۵ لیتری ۱۶۰ اسب بخاری است و حدود قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان دارد که در صورت بازگشت تعرفه ها به حالت قبلی قیمت معقولانه تری خواهد داشت. می توانید تست و بررسی این خودرو را از لینک زیر مطالعه کنید:

میتسوبیشی اکلیپس، تازه وارد ژاپنی

هیوندای کونا

اخیرا کرمان موتور اعلام کرده که در سال جاری این محصول را به بازار خودروی ایران وارد میکند. این خودرو رقیبی برای محصولاتی نظیر رنو کپچر ، نیسان جوک و یا پژو ۲۰۰۸ محسوب می شود.

سرانجام هیوندای کونا رسما رونمایی شد

هیوندای با افزودن کونا به سبد محصولات خود قصد دارد تا بازار مربوط به متولدین دهه ی هشتاد میلادی تا سال ۲۰۰۰ را هدف قرار دهد. پیشرانه های مختلفی از دو لیتری MPI تا ۱٫۶ لیتری توربوشارژر برای این خودرو قابل انتخاب هستند که باید منتظر اعلام رسمی کرمان موتور و رونمایی از آن باشیم.

هاوال H9 و H6

اولین محصول هاوال با نام H2 در طی ماه های جاری توسط گروه بهمن وارد بازار شد و دو محصول بزرگتر H6 و H9 در ماه های آتی وارد بازار خواهند شد.

هاوال H9 خودرویی با ابعاد متوسط و قابل قیاس با خودروهایی نظیر کیا سورنتو ، هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر است که مجهز به موتور ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده ی ZF است. این خودرو بسیار پر آپشن و لوکس بوده و قابلیت های آفرودی مطلوبی نیز دارد. قیمت این خودرو هنوز مشخص نشده است.

معرفی و مشخصات کامل خودروی هاوال H9 محصولی از گروه بهمن

هاوال H6 پیش از این و توسط شرکتی دیگر حضور محدودی در بازار ایران داشت و اکنون امتیاز عرضه ی آن در اختیار بهمن موتور است. این خودرو در نمایشگاه خودروی تهران ۹۶ در غرفه ی این شرکت حضور داشت و در آن زمان قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی را برای این خودرو تخمین می زدند که اکنون باید منتظر قیمتی بالاتر باشیم. این خودرو مجهز به موتور دو لیتری توربوشارژر با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۵ نیوتون متر است و جعبه دنده ای از نوع هفت سرعته ی دو کلاچه دارد.

چری آریزو ۶ و تیگو ۸

مدیران خودرو با همکاری چری به بزرگترین خودروسازی خصوصی ایران تبدیل شده و به واسطه ی شرایط فروش متنوع و مطلوب مشتری و ارایه ی محصولات بروز سازنده ی اصلی ، فروش خوبی را در بازار خودروی ایران دارد.  دو محصول یاد شده در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شدند که در صورت تمایل می توانید اخبار مربوط به آنها را از لینک زیر دنبال کنید.

چری آریزو ۶ رونمایی شد

چری تیگو ۸ ، محصول احتمالی مدیران خودرو برای بازار ایران

آریزو ۶ ، خودرویی بزرگتر و احتمالا لوکس تر از آریزو ۵ است که پیشرانه ای مشترک با آریزو ۵ و احتمالا جعبه دنده ای دو کلاچه دارد و با حدود قیمتی بالاتر ، به جنگ سدان های کره ای بازار می رود.

 

چری تیگو ۸ نیز خودرویی هم ابعاد با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو است که احتمالا با برچسب قیمتی در حدود نصف قیمت آن ها و شرایط فروش اقساطی بلند مدت ، می تواند گزینه ای مطلوب برای خریداران علاقمند به کراس اوور های سایز متوسط باشد که با گرانی های اخیر بازار قدرت خریدشان کاهش یافته است.

بازار در انتظار خودروهای فرانسوی و آسیایی بیشتر

این خودروها ، خودروهایی بودند که در طی چندماه اخیر اخبار زیادی را از آنها شنیده ایم و انتظار ورود آنها به بازار می رود. اما هم چنان ممکن است خودروهایی مانند رنو کجار ، نیسان قشقایی ، نیسان کیکس و محصولاتی از خودروسازهای چینی نظیر جک و لیفان در ماه های آتی رونمایی شوند که در آن صورت اخبار مربوط به این خودروها توسط دنده شش پوشش داده خواهد شد.



دنده ۶

Load More Related Articles
Load More By مارتین کاظمی
Load More In خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

ژاپن، الگوی مناسب گردشگری برای ایران

ژاپن به‌عنوان کشوری موفق در زمینه جذب گردشگر و صنعت گردشگری، می‌تواند الگوی خوبی برای جذب …