ردیابی مشکوک و غیرقانونی اطلاعات کودکان در پلی استور گوگل!

رسانه کلیک – طبق تحقیقات جدید به عمل آمده، هزاران اپلیکیشن موجود در پلی استور گوگل اقدام به ردیابی مخفیانه کودکان می کنند که موضوعی غیر قانونی به حساب می آید.

بر اساس تحقیقاتی که توسط تیم محققان و متخصصان کامپیوتر یک دانشگاه روی حدود ۵۸۵۵ اپلیکیشن قرار گرفته در پلی استور گوگل انجام شده، به این نتیجه رسیده اند ۲۷ درصد آنها به اطلاعات حساس محافظت شده توسط دسترسی های سیستم عامل اندروید دسترسی داشته و مابقی (۷۳ درصد) اطلاعات حساس کاربران را در محیط اینترنت منتشر می کنند. بر اساس قوانین کشور آمریکا، اپلیکیشن های مختلف در صورت اجازه والدین قادر به جمع آوری اطلاعات کودکان خواهند بود؛ این در حالی است که موارد یاد شده بدون کسب اجازه اقدام به ردیابی مخفیانه کودکان زیر ۱۳ سال کرده و اطلاعات آنها را جمع آوری می کنند.

طبق گزارش حاصل از تحقیقات یاد شده، حدود ۲۵۶ اپلیکیشن اطلاعات منطقه ای را جمع آوری می کنند، ۱۰۷ اپلیکیشن ایمیل دارنده دستگاه را به اشتراک می گذارند و ۱۰ اپلیکیشن نیز شماره های ذخیره شده در گوشی را در محیط اینترنت منتشر می کنند.

۱۱۰۰ شناسه ای که به صورت مداوم در حال به اشتراک گذاری اطلاعات کودکان بود، توسط موسسه COPPA (محافظت از حریم شخصی کودکان آنلاین) تحریم شد.

نتایج تحقیقات یاد شده به شرح زیر است:

  • اپلیکیشن هایی که موقعیت مکانی یا اطلاعات اشخاص را بدون رضایت آنها به اشتراک می گذارند (۴٫۸ درصد)
  • اپلیکیشن هایی که اطلاعات شخصی افراد را بدون هیچ دلیل امنیتی منتشر می کنند (۴۰ درصد)
  • شناسه هایی که به صورت مداوم اطلاعات کاربران را با اپلیکیشن های متفرقه برای دستیابی به اهداف ممنوعه به اشتراک می گذارند (۱۸٫۸ درصد)

به این ترتیب حدود ۶۴ درصد از اپلیکیشن های بررسی شده در حال نقض قوانین موسسه COPPA هستند.

بد نیست بدانید که این تحقیقات به وسیله روش های اتوماتیک صورت گرفته و ممکن است تمامی اپلیکیشن های یاد شده با قوانین COPPA در تناقض نباشند. اما افرادی که در این طرح شرکت داشتند، به این موضوع اشاره کردند که تعداد اپلیکیشن های ردیابی مخفیانه کودکان به قدری زیاد است که می توان آن را به درصد بیشتری از موارد نسبت داد. از آنجا که پلی استور و اپ استور اپل از قوانین COPPA معاف هستند، لذا شاهد وجود چنین اپلیکیشن هایی در فروشگاه های نرم افزاری هستیم.

تعداد اپلیکیشن هایی که به صورت روزانه وارد پلی استور گوگل می شود، حدود ۲۷۰۰ عدد برآورد شده و این بدان معناست که اغلب آنها به صورت کامل مورد بازبینی قرار نمی گیرند. از طرف دیگر نیز برخی توسعه دهندگان با قوانین COPPA آشنا نیستند، مخصوصا برنامه نویسانی که اپلیکیشن های خود را برای محدوده های سنی مختلف منتشر می کنند.

در ماه های اخیر، فعالان در این زمینه فشار زیادی روی کمیسیون فدرال وارد کردند تا در مورد ابزار تبلیغاتی که توسط شرکت های بزرگی مانند دیزنی و یوتیوب توسعه داده شده و کودکان را هدف گرفته بود، مداخله کند. اما ظاهرا این عملیات نتایجی نداشته و تبلیغات هدفمند برای کودکان همچنان ادامه دارد.

کلیک



موسس و سردبیر


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *